Aktualności

Przestrzegamy przed oszustwami z wykorzystaniem płatności mobilnej

Policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnej BLIK. W ostatnim tygodniu kolejne osoby powiadomiły zamojską Policję o przypadkach kradzieży pieniędzy z konta za pomocą wyłudzonych kodów płatności. Oszuści wykradają dane do kont na profilach społecznościowych, logują się do nich i podszywając się pod znajomych, proszą o szybką pożyczkę. Za pomocą wyłudzonego kodu do płatności mobilnej okradają konto oszukanej osoby.

W ostatnich dniach kolejni mieszkańcy naszego powiatu powiadomili zamojską Policję, że zostali oszukani za pomocą popularnego komunikatora społecznościowego i systemu płatności mobilnych - kodów BLIK. Oszuści po przełamaniu zabezpieczeń na kontach społecznościowych pokrzywdzonych rozesłali do ich znajomych z sieci prośby o pożyczkę.  Konieczne było do tego wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej i podanie go w wiadomości zwrotnej.

W ten sposób ponad 400 złotych straciła 33-latka, która nieświadoma oszustwa wsparła finansowo znajomą. Dużo większą kwotę, bo prawie 2 tysiące złotych straciła 49-latka. Przekonana, że reaguje na prośbę córki dwukrotnie udostępniła oszustowi kody do płatności. Kolejna pokrzywdzona to 28-latka, która poprzez komunikator od rzekomej siostry otrzymała prośbę o pomoc w płatności za przesyłkę. Na podany w wiadomości link udostępniła kod tracąc prawie 500 zł. Na prośbę znajomej o dokonanie płatności za zamówienie zareagował także 37-latek. Wygenerował i przesłał kod BLIK zasilając konto oszusta na kwotę ponad 1100 złotych. O włamaniu na konto społeczościowe i rozesłaniu wiadomości z prośbą o pożyczkę powiadomiła policjantów także 38-latka. Na fałszywą prośbę zareagowała jej koleżanka tracąc 700 złotych.

Zgłoszone przez pokrzywdzonych oszustwa wyjaśniają policjanci i przestrzegają przed internetowymi przestępcami.

Działanie oszustów, którzy wykorzystują kody płatności BLIK jest podobne. Oszuści podszywają się pod osobę znajomą, którą mamy w swoich kontaktach w komunikatorze. Rozsyłają wiadomość, że pilnie potrzebują pożyczki. Nieświadomi oszustwa znajomi muszą tylko zalogować się do swojego banku i w aplikacji wygenerować kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go fałszywemu znajomemu. Kod wystarczy żeby oszust natychmiast wypłacił pieniądze z bankomatu.

Dlatego też przestrzegamy - jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę nie działajmy pochopnie.

Skontaktujmy się z osobą, która prosi o wsparcie i zapytajmy, czy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności.

starszy aspirant Dorota Krukowska – Bubiło

Powrót na górę strony