Po rozmowie z fałszywym pracownikiem banku straciła pieniądze
Oszust zadzwonił do mieszkanki Zamościa i powiedział, że jest pracownikiem banku. Powiadomił również, że na jej koncie dokonano podejrzanego przelewu oraz zaciągnięto pożyczkę w kwocie 40 tysięcy złotych. Wyjaśnił, że uniknie konieczności spłaty kredytu, jeśli pieniądze przeleje na wskazane przez niego konto rezerw bankowych. Na szczęście 42-latka miała ustalony w banku dzienny limit transakcji i zdołała przelać jedynie 3000 złotych. Kiedy rozmówca poprosił ją o zwiększenie limitu nabrała podejrzeń. Zadzwoniła na infolinię i zablokowała dostęp do rachunku.
Wczoraj 42-latka powiadomiła policjantów, że została oszukana. Opowiadając policjantom jak doszło do oszustwa powiedziała, że zadzwonił do niej mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik banku i powiedział, że z jej konta „wypłynęło” 500 złotych. Zapytał, czy to ona wypłaciła te pieniądze. Kiedy 42-latka zaprzeczyła rzekomy pracownik banku powiedział, że nieznana osoba zdobyła jej dane, na które zaciągnęła pożyczkę w kwocie 40 tysięcy złotych. W czasie rozmowy 42-latka logowała się na swoje konto bankowe i rzeczywiście pieniądze z pożyczki były na jej rachunku. Dowiedziała się następnie, że te pieniądze należy przelać na konto rezerw bankowych w przeciwnym razie będzie musiała je spłacić. Rozmówca wskazał numer rachunku do wykonania przelewu, przekazał także instrukcje w ilu przelewach i w jakich kwotach ma dokonać tych transakcji. Na szczęście 42-latka miała na koncie ustalony dzienny limit operacji finansowych. Dzięki temu zdołała przelać jedynie 3 tysiące złotych. Rzekomy pracownik banku namawiał 42-latkę na zwiększenie dziennego limitu oraz zaciągnięcie odnawialnego kredytu na blisko 20 tysięcy złotych. Te prośby rzekomego pracownika banku wydały się pokrzywdzonej podejrzane. Zadzwoniła na infolinię swojego banku, gdzie dowiedziała się, że próbowano ją oszukać. Zablokowała dostęp do konta i sprawę zgłosiła policjantom. Ustalony na 3 000 złotych dzienny limit transakcji spowodował, że 42-latka nie przekazała oszustom całości zaciągniętej na jej koncie pożyczki.
Chrońmy się przed oszustami. W sytuacji, gdy otrzymamy telefon z informacją o próbie włamania na nasze konto bankowe – nie działajmy pochopnie. W ten sposób często oszuści rozpoczynają swój proceder. W takiej sytuacji należy zadzwonić na oficjalną infolinię banku i zweryfikować otrzymane informacje. Możemy tam również potwierdzić tożsamość dzwoniącego do nas konsultanta.
starszy aspirant Dorota Krukowska – Bubiło