Aktualności

28-latka oszukana metodą „na pracownika banku”, straciła ponad 10 tysięcy złotych

Oszust zadzwonił do mieszkanki gminy Szczebrzeszyn. Przedstawił się jako pracownik banku i powiedział, że na jej koncie wykryto podejrzane logowanie. Celem weryfikacji szczegółów miała zainstalować program do zdalnej obsługi pulpitu, przekazać kod dostępu i zalogować się na rachunek. Nieświadoma oszustwa wykonała polecenia. To wystarczyło oszustowi, aby z konta 28-latki wypłacić pieniądze w kwocie ponad 10 tysięcy złotych. Apelujemy o ostrożność i rozwagę. Pamiętajmy, że bank nigdy nie prosi o instalowanie tego typu programów.

Wczoraj 28-latka powiadomiła policjantów, że została oszukana. Opowiadając policjantom jak doszło do oszustwa powiedziała, że dzień wcześniej zadzwonił do niej mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik banku i powiedział, że zaobserwował na jej koncie podejrzaną próbę logowania. Zapewniał, że logowanie zostało przez nich zablokowane, jednak aby zobaczyć szczegóły 28-latka powinna zainstalować na swoim komputerze program do zdalnej obsługi pulpitu. Nieświadoma oszustwa wykonała polecenie. Następnie do rozmowy włączył się rzekomy pracownik departamentu bezpieczeństwa banku, któremu przekazała kod dostępu. Mówił jej, że będzie wykonywał różne czynności na urządzeniu, aby wykryć nielegalne, szpiegowskie oprogramowania. Następnie na jego prośbę zalogowała się również do bankowości internetowej. Podczas rozmowy, która trwała kilka godzin mężczyzna zapewniał 28-latkę, że bank kontroluje sytuację i pieniądze są bezpieczne. Poprosił także o potwierdzanie smsów, które otrzymywała. Na zakończenie rozmowy oznajmił, że prace serwisowe na rachunku potrwają do następnego dnia i w tym czasie nie powinna logować się na konto.

Wieczorem zatelefonował do 28-latki prawdziwy konsultant z działu sprzedaży banku. Chciał zweryfikować prawdziwość wniosku o kredyt. Zdziwiona 28-latka powiedziała, że nie składała żadnego wniosku, opowiedziała także o całej sytuacji. Wówczas konsultant wyjaśnił, że prawdopodobnie padła ofiarą oszusta. Okazało się, że na rachunku pokrzywdzonej oszust wykonał trzy operacje finansowe, dwa przelewy udało się zablokować. Niestety jedna z transakcji została zrealizowana. 28-latka straciła ponad 10 tysięcy złotych. Mieszkanka gminy Szczebrzeszyn zablokowała dostęp do konta i karty płatniczej. Sprawę zgłosiła policjantom.

Chrońmy się przed oszustami. W sytuacji, gdy otrzymamy telefon z informacją o próbie włamania na nasze konto bankowe – nie działajmy pochopnie. W ten sposób często oszuści rozpoczynają swój proceder. W takiej sytuacji należy zadzwonić na oficjalną infolinię banku i zweryfikować otrzymane informacje. Możemy tam również potwierdzić tożsamość dzwoniącego do nas konsultanta. Pamiętajmy również, że pracownicy banku nigdy nie proszą o zainstalowanie programu, który umożliwia zdalną obsługę komputera. Jeśli ktoś w rozmowie telefonicznej prosi nas o to – prawdopodobnie jest to szust.  

starszy aspirant Dorota Krukowska – Bubiło 

Powrót na górę strony