Aktualności

Uwierzyła oszustowi i straciła pieniądze

Oszust zadzwonił do mieszkanki gminy Komarów Osada i powiedział, że jest pracownikiem banku. Wyjaśnił, że na jej koncie wykryto podejrzane transakcje, aby je zablokować musi zainstalować program do zdalnej obsługi komputera. 36-latka uwierzyła rozmówcy i wykonała jego polecenia. Następnego dnia dowiedziała się, że z jej rachunku zniknęło ponad 800 złotych. Wypłacił je oszust zasilając swoje konto.

Wczoraj 36-latka powiadomiła policjantów z Łabuń, że została oszukana. Opowiadając jak doszło do oszustwa powiedziała, że we wtorek zadzwoniła do niej kobieta, która mówiła ze wschodnim akcentem. Przedstawiła się jako pracownica banku i zapytała, czy potwierdza wykonaną na jej koncie transakcję. 36-latka zaprzeczyła, wtedy kobieta powiedziała, że sytuację należy wyjaśnić. W tym celu zadzwoni do niej inny pracownik banku. Tak też się stało. Rozmówca oznajmił, że jako pracownik banku otrzymał informację o próbie wykonania nieautoryzowanych transakcji na koncie 36-latki. Polecił jej zainstalować na komputerze program do zdalnej obsługi pulpitu, przeprowadził ją również przez proces konfiguracji. Nieświadoma oszustwa pokrzywdzona zgodnie z poleceniem odsyłała rozmówcy wszystkie smsy z kodami. Przekazała również numer karty płatniczej oraz swój PESEL. Po tym trwająca kilkadziesiąt minut rozmowa zakończyła się.

Następnego dnia pokrzywdzona otrzymała kolejny telefon. Rozmówca – pracownik jej banku zapytał, czy potwierdza wykonaną z jej konta wypłatę przy użyciu karty na kwotę ponad 800 złotych. Kobieta zaprzeczyła, wówczas mężczyzna, który rzeczywiście był pracownikiem banku powiedział jej, że  prawdopodobnie padła ofiarą oszusta.

Zdziwiona zajściem 36-latak poszła do swojego banku, gdzie potwierdziła fakt oszustwa. Zablokowała dostęp do konta i zgłosiła sprawę policjantom. Wyjaśniając mundurowym zaistniałą sytuację powiedziała, że rozmawiając z oszustem nic nie wzbudzało jej podejrzeń. Na telefonie wyświetlała się jej nazwa banku, w którym ma konto. Do tego banku należy również numer telefonu, z którego do niej dzwoniono.

Chrońmy się przed oszustami. Oszuści często rozpoczynają swój proceder od poinformowania o próbie wyłudzenia pieniędzy z konta ofiary. Nie działajmy wówczas pochopnie. W takiej sytuacji należy zadzwonić na oficjalną infolinię banku i zweryfikować otrzymane informacje. Możemy tam również potwierdzić tożsamość dzwoniącego do nas konsultanta. Pod żadnym pozorem nie instalujmy programów, które pozwalają obcym osobom zdalnie kierować naszym komputerem. Prawdziwi przedstawiciele banku nigdy nas o to nie poproszą.

starszy aspirant Dorota Krukowska – Bubiło 

 

Powrót na górę strony