Aktualności

Skorzystali z przesłanych linków tracąc oszczędności

Zalogowanie się do bankowości internetowej korzystając z przesłanego przez nieznaną osobę linku może skutkować utratą oszczędności. W taki sposób oszuści uzyskują dostęp do rachunku i wypłacają z konta pieniądze. W taki sposób 20 000 złotych straciła 66-latka, która zareagowała na wiadomość o konieczności uregulowania należności za prąd. Z przesłanego linku skorzystał też 39-latek sprzedający w sieci dziecięcy bujaczek tracąc prawie 8 000 złotych. Uważajmy na internetowych oszustów.

66-letnia mieszkanka Zamościa otrzymała sms-a o treści wzywającej do natychmiastowego uregulowania należności za energię eklektyczną, w przeciwnym razie prąd zostanie odłączony. W wiadomości nie było wskazanej kwoty zaległości, podany był natomiast link. Za jego pośrednictwem 66-latka zdecydowała się uregulować należność. Po otworzeniu linku wybrała bank, w którym ma konto. Dalej w odpowiednie pola wpisała login i hasło do rachunku. Nic nie wzbudziło podejrzeń 66-latki, strona wyglądała identycznie jak strona przelewów w jej banku. Nie została jednak zatwierdzona żadna płatność, dlatego też pokrzywdzona zdecydowała się, już za pośrednictwem aplikacji mobilnej, wejść na swoje internetowe konto i sprawdzić, czy należność została pobrana. Po zalogowaniu zauważyła, że z jej rachunku ktoś wykonał nieuprawnione trzy przelewy i pięć wypłat z bankomatów na łączną kwotę 20 000 złotych. Natychmiast zadzwoniła na infolinię banku i zablokowała dostęp do konta. Oszustwo 66-latka zgłosiła też policjantom.

Również wczoraj o internetowym oszustwie powiadomił mundurowych 39-letni mieszkaniec naszego miasta. Na popularnym portalu ogłoszeniowym zamieścił ofertę sprzedaży bujaczka dziecięcego. W sprawie oferty za pośrednictwem WhatsApp skontaktowała się z nim osoba zainteresowana zakupem. 39-latek otrzymał też link, który miał posłużyć do odbioru pieniędzy za towar. Po jego otworzeniu pokrzywdzony wybrał bank, w którym ma rachunek, w odpowiednie pola wpisał hasło i login do konta. Po tym z banku dostał sms-a z informacją, że mobilna autoryzacja została włączona i zastąpiła dotychczasowe urządzenie autoryzacyjne. To wzbudziło jego podejrzenia, zadzwonił na infolinię banku i zablokował dostęp do rachunku. Okazało się, że z konta 39-latka zostały wypłacone pieniądze na łączną kwotę prawie 8 000 złotych.

Ostrzegamy przed internetowymi oszustami. Każdą wiadomość, której treść zobowiązuje nas do przekazania pieniędzy należy bardzo dokładnie zweryfikować. Nie korzystajmy z przesyłanych linków, gdzie należy wpisać swoje dane oraz loginy i hasła do bankowości internetowej. Po kliknięciu w taki link, następuje przeniesienie do fałszywego panelu klienta. Jeżeli logowanie do rachunku nastąpi na podrobionej stronie banku - tak naprawdę login i hasło udostępnione zostanie oszustom, którzy bez skrupułów wyczyszczą rachunek z oszczędności. Ostrożność podczas transakcji internetowych i ograniczone zaufanie wobec osób, które przesyłają tego typu linki może uchronić nas przed utratą pieniędzy.

starszy aspirant Dorota Krukowska – Bubiło

 

Powrót na górę strony