Aktualności

Straciły pieniądze podczas sprzedaży on-line

Trzy mieszkanki powiatu zamojskiego sprzedając rzeczy za pośrednictwem Internetu zostały oszukane. Skorzystały z przesłanych im linków, za ich pośrednictwem zalogowały się na swoje rachunki. Nieświadome oszustwa podały też kody aktywacyjne, dzięki którym oszuści blikiem wypłacili pieniądze. Chrońmy swoje oszczędności i nie przekazujmy nieznajomym swoich danych logowania do bankowości internetowej.

Wczoraj 42-letnia mieszkanka gminy Adamów powiadomiła policjantów, że jej nastoletnia córka za jej zgodą na portalu sprzedażowym wystawiła do sprzedaży sukienkę za kwotę 200 złotych. Szybko na ofertę zareagowała osoba rzekomo zainteresowana zakupem. Za pośrednictwem portalu ustaliły warunki transakcji. Na maila sprzedająca otrzymała wiadomość, gdzie widniała ikona „potwierdź”. Po kliknięciu w ikonę ukazała się strona wyboru banku. Wtedy córka zawołała 42-latkę, która wykonała dalsze czynności związane z zakończeniem transakcji. Zgodnie z instrukcjami otworzyła tę stronę, wpisała login, hasło i pin do karty. Po tym otrzymała smsa o konieczności potwierdzenia transakcji i przekazaniu sześciocyfrowego kodu. 42-latka zorientowała się, że mogło dojść do oszustwa. Natychmiast zadzwoniła do banku i zablokowała dostęp do rachunku. Niestety okazało się, że zareagowała za późno. Oszust zdążył z jej rachunku wykonać dwie transakcje na łączną kwotę blisko 7000 złotych.

Ofiarą internetowych oszustów padła także 25-letnia mieszkanka gminy Skierbieszów. Również wczoraj zgłosiła się do komendy i w rozmowie z policjantami wyjaśniła, że za pośrednictwem popularnego portalu ogłoszeniowego chciała sprzedać książki dla dzieci. Po chwili od umieszczenia ogłoszenia od osoby zainteresowanej zakupem otrzymała link. Za jego pośrednictwem zalogowała się do bankowości internetowej, następnie potwierdziła otrzymane smsy z kodami do aktywacji funkcji Blik na nowym urządzeniu. Pieniądze ze sprzedaży książek miały pojawić się na jej koncie po kilku godzinach. Nie mogła jednak sprawdzić czy transakcja została zrealizowana, ponieważ konto zostało zablokowane. Skontaktowała się z infolinią banku i w rozmowie z konsultantem dowiedziała się, że nieuprawniona osoba z jej rachunku blikiem wypłaciła w bankomacie 1000 złotych. 25-latka zablokowała dostęp do swojego rachunku i kart płatniczych. Sprawę zgłosiła policjantom.

W podobny sposób pod koniec minionego tygodnia oszukana została 50-latka z Zamościa, która na portalu ogłoszeniowym sprzedawała używaną odzież. Skorzystała z przesłanego jej linku, za jego pośrednictwem zalogowała się na swój rachunek. To wystarczyło oszustom, aby z jej konta wypłacić blikiem 700 złotych.

Ponawiamy apel o ostrożność podczas transakcji internetowych. Nie korzystajmy z linków, gdzie należy wpisać swoje dane oraz loginy i hasła do bankowości internetowej. Właśnie w taki sposób oszuści uzyskują dostęp do rachunku osoby, którą chcą oszukać i wyprowadzić zgromadzone na koncie oszczędności. Niejednokrotnie przestępcy nie poprzestają na wypłacie gotówki, mając dane właściciela rachunku – zaciągają pożyczki. Konieczność spłaty kredytu to dodatkowe finansowe obciążenie dla ofiary oszusta. Ostrożność podczas transakcji internetowych i ograniczone zaufanie wobec osób, które przesyłają tego typu linki może uchronić nas przed utratą pieniędzy.

aspirant sztabowy Dorota Krukowska - Bubiło

Powrót na górę strony