Aktualności

Przestrzegamy przed oszustwami „na pracownika banku”

Oszuści telefonują i przedstawiając się za pracownika banku informują o włamaniu na konto potencjalnej ofiary. Wskazują również rozwiązanie problemu, dzięki któremu ofiara nie straci pieniędzy. Najczęściej tym rozwiązaniem jest konieczność przelania pieniędzy na wskazane przez nich konto. Zmanipulowane przez oszustów osoby dają się nabrać i tracą oszczędności. W taki sposób oszukany został 39-letni mieszkaniec Zamościa. Zmanipulowany przez fałszywego bankowca przekazał login i hasło do swojego konta oraz kody do wypłaty pieniędzy. Zamościanin stracił ponad 8 tys. zł.

Do 39-letniego mieszkańca Zamościa zadzwonił mężczyzna. Powiedział, że jest pracownikiem banku i wyjaśnił, że na koncie 39-latka doszło do włamania i próby wypłaty pieniędzy. Powiedział też, że w celu zabezpieczenia środków 39-latek powinien założyć drugie konto i przelać tam pieniądze. Pokrzywdzony wyraził na to zgodę. Formalności załatwić miał rozmówca, dlatego też zgodnie ze wskazówkami 39-latek podał mężczyźnie login i hasło do swojego rachunku oraz wygenerowane trzy kody blik. Na tym rozmowa z rzekomym pracownikiem banku się zakończyła.

Kilka godzin później 39-latek zalogował się na swój rachunek i zobaczył, że brakuje tam ponad 8 tysięcy złotych. Skontaktował się z infolinia banku i w rozmowie z konsultantem dowiedział się, że kilka godzin wcześniej za pomocą kodów blik pieniądze zostały wypłacone w jednym z bankomatów na terenie kraju. Dowiedział się również, że nieuprawniona osoba zmieniła limit transakcji, były też próby uzyskania na jego konto pożyczki, które na szczęście zostały odrzucone. O dokonanym na jego szkodę przestępstwie wczoraj powiadomił policjantów z zamojskiej komendy.

Nie działajmy pochopnie i nie dajmy się nabrać. Pamiętajmy, że prawdziwi pracownicy banku nigdy nie proszą o loginy i hasła, a tym bardziej wygenerowane kody do płatności blikiem. Nie wskazują również przez telefon numeru konta, na które należy wpłacić pieniądze. Stosujmy zasadę ograniczonego zaufania w telefonicznych kontaktach z obcymi, zweryfikujmy tożsamość dzwoniącej do nas osoby. Dzięki temu nie stracimy oszczędności.  

aspirant sztabowy Dorota Krukowska – Bubiło

Powrót na górę strony