Aktualności

Sprzedając lub kupując on-line zachowajmy ostrożność

Kolejni mieszkańcy powiatu zamojskiego stracili pieniądze podczas transakcji on-line. 28-latka sprzedawała w sieci matę transportową. Za pośrednictwem przesłanego jej linku zalogowała się na swój rachunek, przekazała również otrzymane kody. To wystarczyło przestępcom, aby z jej konta wypłacić 9000 zł. Natomiast 30-latek za pośrednictwem Internetu kupił e-papierosy. Zapłacił za nie 3000 zł. Zamiast zakupionego towaru otrzymał paczkę z kawałkami drewna. W ogóle przesyłki nie otrzymał zaś 20-latek, który za konsolę do gier zapłacił ponad 1200 zł. Zachowajmy czujność i uważajmy na internetowych oszustów.

Każdego tygodnia do zamojskiej komendy zgłaszają się osoby, które straciły pieniądze sprzedając lub kupując towary online. Robiąc zakupy za pośrednictwem Internetu zachowajmy ostrożność. Niech naszej czujności nie uśpi również zbliżająca się „gorączka” przedświątecznych zakupów.

W poniedziałek oszustwo podczas sprzedaży on-line zgłosiła 28-latka z gminy Zamość. Policjantom wyjaśniła, że na popularnym portalu ogłoszeniowym wystawiła do sprzedaży matę transportową za 30 złotych. Za pośrednictwem portalu skontaktowała się z nią osoba zainteresowana zakupem. Poprosiła o adres mailowy. 28-latka przekazała maila i po chwili otrzymała wiadomość „twój produkt został zakupiony”, była tam również ikona „otrzymanie płatności”. Sprzedająca kliknęła w ikonę i została przekierowana na stronę płatności. Wybrała swój bank, wpisała login i hasło. Przekazała też numer karty debetowej. Wówczas pojawił się komunikat, że dane są niepoprawne i czy zgadza się na rozmowę z konsultantem. 28-latka zgodziła się i po chwili zadzwonił telefon. Dzwoniący mężczyzna powiedział, że jest pracownikiem banku. Wyjaśnił, że aplikacja bankowa została zablokowana można ją ponownie uruchomić poprzez kod Blik. 28-latka przekazała mężczyźnie otrzymany kod. Czynność tę powtórzyła kilka razy z uwagi na to, że jak wyjaśnił rozmówca – w banku były problemy techniczne. Później połączenie zostało przerwane. Następnego dnia 28-latka sprawdziła środki na koncie, brakowało tam 9000 złotych. W banku dowiedziała się, że pieniądze został wypłacone w trzech bankomatach na terenie kraju. Pokrzywdzona zrozumiała, że została oszukana i powiadomiła o tym policjantów.

Kilka dni wcześniej o oszustwie podczas transakcji on-line zawiadomił policjantów 30-latek z gminy Nielisz. Skorzystał z umieszczonej na portalu społecznościowym oferty o możliwości zakupu jednorazowych e-papierosów. Zakupił 100 sztuk produktu wybierając możliwość zapłacenia za towar kurierowi. Otrzymał przesyłkę płacąc za nią 3000 złotych. Kiedy otworzył paczkę w środku zamiast e-papierosów były kawałki drewna.

Oszukany został także 20-latek z powiatu krasnostawskiego, który zdecydował się kupić konsolę do gier. Skorzystał z ogłoszenia zamieszczonego na popularnym portalu ogłoszeniowym. Nawiązał kontakt ze sprzedającym i wspólnie ustalili, że za konsolę zapłaci 1250 złotych. 20-latek wykonał przelew i powiadomił o tym sprzedawcę. Niestety nie otrzymał towaru, ani zwrotu pieniędzy. Nie mógł również skontaktować się z osobą wystawiającą ofertę, sprzedawca nie odbierał telefonów i nie odpisał na żadną wiadomość.

Ostrożnie korzystajmy z możliwości internetowych transakcji. Sprzedając w sieci nie korzystajmy z przesyłanych linków, gdzie zobowiązani jesteśmy podać loginy i hasła do bankowości. Uczciwy kupujący do przesłania zapłaty za towar nie potrzebuje takich danych. Decydując się na zakup towaru też zachowajmy czujność. Wcześniej dokładnie zweryfikujmy sprzedawcę czytając na jego temat umieszczone w sieci komentarze. Wybierajmy tylko sprawdzone sklepy z pewną historią działania na rynku. Przed utratą oszczędności może nas uratować jedynie czujność oraz rozsądek.

aspirant sztabowy Dorota Krukowska - Bubiło  

Powrót na górę strony