Aktualności

Oszustwo „na pracownika banku”. Mieszkaniec powiatu zamojskiego stracił ponad 60 000 zł

Oszuści podszywając się pod pracowników banku wmówili 62-latkowi, że przestępcy „zhakowali” jego konto i zgromadzone oszczędności są zagrożone. Obiecali także pomoc w odzyskaniu pieniędzy. Nieświadomy oszustwa 62-latek za namową przestępców wypłacił pieniądze, a następnie wpłacił je we wpłatomacie wpisując przekazywane przez oszustów kody Blik. 62-latek stracił ponad 60 000 zł.

62-latek z powiatu zamojskiego złożył wczoraj zawiadomienie, że został oszukany na ponad 60 000 złotych. Wyjaśnił, że skontaktował się z nim mężczyzna podający się za pracownika banku, który poinformował go, że jego oszczędności są zagrożone, ponieważ przestępcy „zhakowali” jego konto. Rozmówca powiedział także, że zadzwoni za chwilę konsultant wyższego szczebla i pomoże mu odzyskać oszczędności.

Po kilku minutach 62-latek odebrał kolejny telefon. Zapowiadany „konsultant” poinformował, że wykonane przez przestępców wypłaty można anulować za pomocą płatności Blik. Instruowany przez „konsultanta” 62-latek generował kody Blik na różne kwoty. Takich kodów wygenerował kilkanaście.

Następnie mężczyzna polecił mu wypłacić pieniądze z konta, a później wpłacić je we wpłatomacie. W czasie, gdy 62-latek wykonywał te czynności rozmowa trwała. „Konsultant” podawał przez telefon kody Blik, a 62-latek wpłacał pieniądze i postępując zgodnie z instrukcjami rozmówcy – wpisywał otrzymywane od niego kody. Wykonał 17 takich transakcji, wpłacając łącznie ponad 60 000 złotych.

Rozmówca zapewniał, że pieniądze 62-latka trafiły na specjalnie dla niego utworzone konto rezerwowe, a gdy główne konto będzie już bezpieczne - pieniądze wrócą do 62-latka. Po tych zapewnieniach „konsultant” zakończył rozmowę.

62-latek przemyślał całą sytuację i zadzwonił do swojego banku, aby zweryfikować dane „konsultanta”. Okazało się, że w banku nie pracuje osoba o danych, które przekazał pokrzywdzony. Dowiedział się również, że jego pieniądze zostały wypłacone w bankomacie w jednym z miast na terenie Polski. 62-latek zablokował dostęp do rachunku i złożył w banku reklamację na wykonywane za namową oszusta transakcje.

Ostrzegamy przed oszustami podającymi się za pracowników banku. Oszuści dzwonią do potencjalnych pokrzywdzonych i fałszywie informują o podejrzanych przelewach, próbach włamań na konto, czy też zaciągniętych przez kogoś pożyczkach. Wykorzystując strach posiadacza rachunku przed utratą oszczędności zalecają wypłatę pieniędzy i przekazywanie im otrzymywanych kodów, które w rzeczywistości służą do potwierdzenia transakcji bankowych. W takich sytuacjach nie należy działać pochopnie. Każdą tego typu wiadomość trzeba wcześniej bardzo skrupulatnie sprawdzić. Najlepiej osobiści udać się do placówki banku i porozmawiać z prawdziwym bankowcem. Zawsze należy również zweryfikować tożsamość dzwoniącego. O próbie wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast poinformować policję dzwoniąc na numer alarmowy 112.

aspirant sztabowy Dorota Krukowska – Bubiło
 

Powrót na górę strony