Działania zamojskich policjantów „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego”
Od rana policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Zamościu na drogach powiatu zamojskiego prowadzą działania „NIECHRONIENI UCZESTNICY RUCHU DROGOWEGO”. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów oraz kierujących hulajnogami - grupy użytkowników dróg, która podczas wypadków jest szczególnie narażona na tragiczne konsekwencje tych zdarzeń.
Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego to przede wszystkim piesi, ale też kierujący motorowerem, rowerem, hulajnogą elektryczną, urządzeniem transportu osobistego (UTO), czy poruszający się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch. To osoby, które szczególnie są narażone na tragiczne skutki zdarzeń drogowych. W bieżącym roku na drogach powiatu zamojskiego doszło do 4 wypadków drogowych z udziałem niechronionych uczestników ruchu, w tym trzy dotyczyły pieszych, a jeden – rowerzysty. Na szczęście w ich wyniku nikt nie zginął na drodze.
Policjanci zamojskiej „drogówki” podczas prowadzonych dzisiaj działań kontrolno – prewencyjnych pod kryptonimem „NIECHRONIENI UCZESTNICY RUCHU DROGOWEGO”, w sposób szczególny przyglądają się nieprawidłowościom w relacji kierujący pojazdem – pieszy oraz kierujący pojazdem mechanicznym – rowerzysta. Nadzorem obejmują zwłaszcza te miejsca, które są szczególnie niebezpieczne dla pieszych, na przykład przejścia przez ruchliwe jezdnie lub inne miejsca gdzie dochodziło do potrąceń.
Główne przyczyny wypadków drogowych z udziałem pieszych, gdzie winę za zdarzenie ponosi kierujący pojazdem to: nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych, wyprzedzanie bezpośrednio przed, czy na przejściach, omijanie innego pojazdu, który się zatrzymał, aby ustąpić pierwszeństwa pieszym. Natomiast piesi najczęściej wypadki powodują z powodu: nieostrożnego wejścia na jezdnię przed jadący pojazd, chodzenia nieprawidłową stroną drogi oraz przekraczania jezdni w miejscu niedozwolonym.
Apelujemy do wszystkich uczestników ruchu o zachowanie szczególnej ostrożności w rejonie przejść dla pieszych, czy przejazdów dla rowerzystów oraz stosowanie się do obowiązujących ograniczeń prędkości, uwzględniając również warunki panujące na drodze.
aspirant sztabowy Dorota Krukowska – Bubiło