Oszustwo „na pracownika banku”. 80-latek stracił 20 000 zł
Oszust podszywając się pod pracownika banku wmówił 80-latkowi, że przestępcy włamali się na jego konto bankowe i próbują wypłacić pieniądze. Obiecał pomoc w zabezpieczeniu oszczędności. Mieszkaniec powiatu zamojskiego skorzystał z oferty pomocy i za namową fałszywego bankowca wygenerował i przekazał kilka kodów Blik na łączną kwotę 20 000 zł. 80-latek zatwierdził transakcje, a oszust szybko wypłacił pieniądze w bankomacie na terenie kraju.
80-latek z powiatu zamojskiego złożył wczoraj zawiadomienie, że został oszukany i stracił 20 000 złotych. Wyjaśnił, że skontaktował się z nim mężczyzna podający się za pracownika banku, który poinformował go, że ktoś włamał się na jego konto i próbuje wypłacić oszczędności. Rozmówca zaproponował pomoc w zabezpieczeniu rachunku. 80-latek skorzystał z oferty pomocy, zgodnie z zaleceniami za pośrednictwem telefonu zalogował się do swojej aplikacji bankowej, wygenerował kody Blik i przekazał je rozmówcy zatwierdzając jednocześnie transakcje. Przekazał 6 takich kodów na łączną kwotę 20 000 złotych.
Po tym 80-latek został przekierowany do innego rozmówcy, który powiedział, że aby odblokować konto muszą wykonać odpowiednie operacje techniczne, dlatego też trzeba wypłacić z rachunku wszystkie pieniądze i należy tego dokonać w bankomacie. Wtedy 80-latek zaczął podejrzewać, że został oszukany. Rozłączył połączenie i skontaktował się ze swoim prawdziwym opiekunem z banku, pracownik potwierdził przypuszczenia pokrzywdzonego, że padł ofiarą oszusta. Dowiedział się również, że przestępcy wypłacili jego pieniądze w bankomacie na terenie kraju. Mieszkaniec powiatu zamojskiego zadzwonił na numer alarmowy i powiadomił o oszustwie.
Ostrzegamy przed oszustami podającymi się za pracowników banku. Oszuści dzwonią do potencjalnych pokrzywdzonych i fałszywie informują o podejrzanych przelewach, czy próbach włamań na konto. Wykorzystując strach posiadacza rachunku przed utratą oszczędności zalecają wypłatę pieniędzy i przekazywanie im otrzymywanych kodów, które w rzeczywistości służą do potwierdzenia transakcji bankowych. W takich sytuacjach nie należy działać pochopnie. Każdą tego typu wiadomość trzeba wcześniej bardzo skrupulatnie sprawdzić. Najlepiej osobiści udać się do placówki banku i porozmawiać z prawdziwym bankowcem. Zawsze należy również zweryfikować tożsamość dzwoniącego. O próbie wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast poinformować policję dzwoniąc na numer alarmowy 112.
aspirant sztabowy Dorota Krukowska – Bubiło