19-latek zareagował na prośbę o pożyczkę i stracił pieniądze
Mieszkaniec Zamościa uwierzył w otrzymaną komunikatorem wiadomość o pilnej potrzebie finansowego wsparcia. Przekonany, że gotówki potrzebuje jego dobra znajoma przekazał dwa kody blik na łączną kwotę 1600 zł. Dopiero później dowiedział się, że padł ofiara oszusta, który przełamał zabezpieczenia konta społecznościowego jego znajomej. Weryfikujmy otrzymywane wiadomości i nie udostępniajmy obcym osobom kodów do płatności mobilnych.
19-latek z Zamościa uwierzył, że to koleżanka zwraca się do niego o finansowe wsparcie. Za pośrednictwem komunikatora otrzymał od niej wiadomość, że ma problemy z dostępem do swojego konta, a pilnie potrzebuje gotówki.
Byli dobrymi znajomymi, znali się w realnym świecie, więc 19-latek postanowił pomóc. Nie kontaktując się ze znajomą wygenerował i przekazał kod blik na kwotę 800 złotych. Wtedy „znajoma” napisała, że jest jakiś problem z bankomatem, przy którym stoi, nie może wypłacić pieniędzy. Napisała, że pójdzie do innego bankomatu, a po kilku minutach poprosiła o kolejny kod. 19-latek ponownie wygenerował i przekazał kod na kwotę 800 złotych.
Później w swojej aplikacji bankowej zauważył, że z jego rachunku zostały wykonane dwie wypłaty w bankomatach na terenie kraju. Zaniepokojony sytuacją skontaktował się telefonicznie z koleżanką, od której dowiedział się, że ktoś przełamał zabezpieczenia jej konta społecznościowego i do znajomych rozesłał wiadomości prosząc o pieniądze. Kiedy dowiedział się, że padł ofiarą oszusta powiadomił o tym bank. 19-latek stracił łącznie 1600 złotych. O dokonanym na jego szkodę oszustwie zawiadomił zamojskich policjantów.
Często spotykamy się z przypadkami oszustw internetowych, w których przestępcy przełamują hasła do kont na portalach społecznościowych, a następnie rozsyłają wiadomości z prośbą o pilną pomoc finansową. Jeśli członek rodziny lub znajomy za pośrednictwem Facebooka, Messengera lub innego komunikatora internetowego, poprosi Cię o pożyczkę, uważaj, to może być oszustwo!
Bądźmy czujni i weryfikujmy otrzymane wiadomości. Najpierw skontaktujmy się z tą osobą i upewnijmy się, czy faktycznie to ona potrzebuje wsparcia finansowego. Z kolei osoby, których konto zostało przejęte, w chwili gdy ujawnią przestępstwo, natychmiast powinny ostrzec wszystkich znajomych.
aspirant sztabowy Dorota Krukowska – Bubiło