Planujesz sprzedaż internetową? Uważaj na nieuczciwych nabywców
Policjanci z zamojskiej komendy otrzymali zgłoszenie o oszustwie przy sprzedaży kompletu opon do pojazdu marki Peugeot. Sprzedająca myśląc, że ma do czynienia z uczciwym kupcem, nic nie podejrzewając podała dane, o które była proszona. Na prośbę rzekomej konsultantki portalu ogłoszeniowego przekazała datę ważności karty bankomatowej oraz jej numer, wygenerowała i przekazała również kilka kodów Blik. Niestety zamiast oczekiwanego zysku straciła 13 000 zł. Podczas transakcji internetowych zawsze zachowajmy ostrożność.
O oszustwie podczas sprzedaży kompletu opon do pojazdu marki Peugeot powiadomiła zamojskich policjantów w miniony weekend 22-letnia mieszkanka powiatu. Wyjaśniła, że ofertę sprzedaży umieściła na popularnym portalu ogłoszeniowym. Po dwóch dniach za pośrednictwem komunikatora odezwała się do niej osoba zainteresowana zakupem. W trakcie korespondencji ustalono, że 22-latka wyśle opony firmą kurierską wskazaną przez kupującego, po wcześniejszej wpłacie na konto. Kupujący poprosił też o numer rachunku i dane kontaktowe. Na jego prośbę 22-latka przekazała numer konta, adres mailowy oraz adres zamieszkania.
Następnie zatelefonowała do niej kobieta rzekoma konsultantka portalu ogłoszeniowego. Dzwoniąca poleciła 22-latce zalogować się na rachunek, a następnie podać numer karty bankomatowej. Zapytała też o datę ważności karty i kod CVV, który to kod zgłaszająca podała. Następnie „konsultantka” powiedziała, żeby podać jej kody Blik. Zapewniała przy tym, że taka jest procedura i tak należy postąpić, aby otrzymać pieniądze za sprzedawany towar.
22-latka wykonała zalecenie kobiety, wygenerowała i przekazała jej 4 kody Blik na łączną kwotę 13 000 złotych. Po tym kobieta zakończyła rozmowę, a zawiadamiająca zorientowała się, że została oszukana. Zadzwoniła na infolinię banku, w którym ma rachunek i złożyła reklamację. Zablokowała dostęp do konta i karty bankomatowej. Dowiedziała się, że pieniądze zostały wypłacone w bankomacie na terenie kraju. 22-latka próbowała telefonować na numer, z którego dzwoniła rzekoma konsultantka portalu, jednak bezskutecznie. Po wybraniu numeru pojawiał się komunikat, że nie ma takiego numeru lub abonent jest niedostępny.
Mając na względzie powyższą sytuację, zanim zdecydujesz się na sprzedaż towaru przez internet zapoznaj się z procedurą działania kupno-sprzedaż, stosuj zasadę ograniczonego zaufania i nigdy nie działaj pod wpływem chwili oraz w pośpiechu.
Czujność powinna wzbudzić:
- szybka odpowiedź na ofertę przesłana poprzez komunikator,
- sposób dostarczenia przesyłki sugerowany przez kupującego,
- pomoc oferowana w przeprowadzeniu transakcji,
- propozycja ze strony kupującego, co do zorganizowania i pokrycia kosztów dostawy,
- otrzymanie ponaglających pytań dotyczących wykonanych czynności bądź odbioru pieniędzy,
- prośba o dane osobowe oraz z karty płatniczej.
To od ciebie i twojej świadomości zależy czy staniesz się ofiarą oszusta.
podkomisarz Dorota Krukowska – Bubiło