Planujesz sprzedaż internetową? Uważaj na nieuczciwych nabywców!
Policjanci z zamojskiej komendy otrzymali w ostatnim czasie kilka zgłoszeń o oszustwach przy sprzedaży towarów za pośrednictwem internetu. Sprzedawcy myśląc, że mają do czynienia z uczciwymi kupcami, nic nie podejrzewając wchodzili w przesyłane im linki i podawali dane, o które byli proszeni. Niestety mieszkańcy powiatu zamojskiego zamiast oczekiwanego zysku stracili pieniądze. Podczas transakcji internetowych zawsze zachowajmy ostrożność.
W miniony weekend kolejni mieszkańcy powiatu zamojskiego podczas sprzedaży przedmiotów za pośrednictwem internetu stracili pieniądze. O dokonanych na ich szkodę oszustwach powiadomili policjantów zamojskiej komendy.
25-letnia mieszkanka Zamościa zawiadomiła, że jej narzeczony na jej prośbę na portalu społecznościowym umieścił ofertę dotyczącą sprzedaży należących do niej felg samochodowych. Po chwili wiadomość napisała osoba rzekomo zainteresowana zakupem. Po ustaleniu szczegółów sprzedaży 29-letni narzeczony zgłaszającej otrzymał maila z linkiem z szatą graficzna łudząco podobną do grafiki jednej z popularnych firm kurierskich. Link miał być formą potwierdzenia odbioru pieniędzy. 29-latek wpisał tam numer karty bankomatowej i wybrał pole o nazwie „przeszło” i wówczas pojawiła się informacja, że transakcja powiodła się i została zakończona. Następnie po wybraniu pola „dalej” wybrali bank, w którym mają wspólne konto. Po tym zadzwoniła do 29-latka rzekoma pracownica banku, która wyjaśniła, że celem potwierdzenia tożsamości należy zalogować się na rachunek i zwiększyć limit wypłat. Wykonali zalecenie i potwierdzili zwiększenie limitu. Później na polecenie fałszywej, jak się później okazało, pracownicy banku kliknęli opcję Blik i podali kobiecie wygenerowany numer. Czynność tę powtórzyli dwukrotnie. Widząc jak z ich konta „znikają” pieniądze nie zdecydowali się na wygenerowanie trzeciego kodu blik. W rozmowie z prawdziwym konsultantem bankowym dowiedzieli się, że zostali oszukani i stracili 1800 złotych. Zablokowali kartę płatniczą i dostęp do aplikacji bankowej, przyszli do komendy i złożyli w tej sprawie zawiadomienie.
W bardzo podobny sposób, podczas sprzedaży czapki za pośrednictwem portalu ogłoszeniowego, 2000 złotych straciła 47-letnia mieszkanka Zamościa. I w tym przypadku pokrzywdzona otrzymała wiadomość z linkiem i za jego pośrednictwem zalogowała się na swój rachunek. Zatelefonowała do niej również kobieta, rzekomy pracownik banku, prosząc o „próbny” kod Blik. 47-latka wygenerowała i zatwierdziła 5 takich kodów na łączną kwotę 2000 złotych. Otrzymane kody oszuści szybko zrealizowali wypłacając pieniądze w bankomacie na terenie kraju.
Kombinezon dziecięcy wraz z bucikami za 70 złotych sprzedawała przez internet natomiast 31-letnia mieszkanka gminy Szczebrzeszyn. Osobę zainteresowaną zakupem zaprosiła po odbiór osobisty, jednak kupująca nie mogła rzekomo przyjechać osobiście i dlatego zamówiła kuriera. 31-latka zgodziła się. Później otrzymała link, za jego pośrednictwem zalogowała się na swój rachunek, a później zatelefonowała do niej kobieta przedstawiając się, że jest konsultantem bankowym. Rozmówczyni wyjaśniła, że widzi na koncie 31-latki zablokowaną kwotę 70 złotych i w celu zakończenia transakcji poprosiła o kod Blik. Pokrzywdzona przekonana, że rozmawia z pracownikiem banku przekazała dwa kody Blik po czym dokonała ich autoryzacji. Po zakończeniu połączenia 31-latka sprawdziła stan swojego rachunku i wtedy zauważyła dwie bankomatowe wypłaty z jej konta na łączną kwotę 650 złotych.
Mając na względzie powyższe sytuacje, zanim zdecydujesz się na sprzedaż towaru on-line zapoznaj się z procedurą działania kupno-sprzedaż, stosuj zasadę ograniczonego zaufania i nigdy nie działaj pod wpływem chwili.
Czujność powinna wzbudzić:
- szybka odpowiedź przesłana poprzez komunikator na złożoną ofertę sprzedaży,
- sposób dostarczenia przesyłki sugerowany przez kupującego, a także namowa do skorzystania z proponowanej formy;
- pomoc oferowana w przeprowadzeniu transakcji łącznie z propozycją pokrycia kosztów dostawy;
- przesłanie przez kupującego linka z informacją, iż zalogowanie się za jego pośrednictwem na konto bankowe umożliwi odebranie od kupującego pieniędzy;
podkomisarz Dorota Krukowska – Bubiło