Aktualności

Uwaga na oszustów podczas wystawiania w sieci przedmiotów na sprzedaż

Przestrzegamy przed oszustami udającymi kupujących na popularnych portalach ogłoszeniowych. Przestępcy oferują zapłatę przez specjalny link, pod którym sprzedający mają podać dane poufne swojej karty płatniczej bądź wygenerować i przekazać kod Blik. W ten sposób oszuści kradną pieniądze z konta, zamiast wpłacić należność za zakupiony towar. Do zamojskich policjantów stale zgłaszają się osoby, które padły ofiarą takich oszustów. Ostatnio w podobny sposób około 5000 zł straciła 41-latka, która chciała za pośrednictwem serwisu ogłoszeniowego sprzedać telefon.

41-letnia mieszkanka Zamościa za pośrednictwem popularnego serwisu ogłoszeniowego zamieściła ogłoszenie dotyczące sprzedaży telefonu komórkowego. Tego samego dnia otrzymała z serwisu informację, że ktoś dokonał zakupu jej telefonu. Do informacji dołączony był link, w który kliknęła. Wtedy pojawiła się prośba o podanie numeru karty kredytowej. Podała ten numer i po kilkunastu minutach zatelefonowała do niej rzekoma pracownica serwisu ogłoszeniowego. Wyjaśniła 41-latce, że celem otrzymania płatności od kupującego należy założyć konto. Później poinformowała o problemach technicznych i konieczności wygenerowania kodu Blik. 41-latka wygenerowała i przekazała dzwoniącej dwa takie kody.

Po tym 41-latka zauważyła, że z jej konta wykonano transakcję na łączną kwotę około 5 000 złotych. Zaniepokojona poinformowała o tym dzwoniącą, która wyjaśniła, że środki wrócą na konto. Następnie poprosiła o kolejne kody Blik, których 41-latka już nie zaakceptowała. Po tym rzekoma pracownica serwisu rozłączyła połączenie, a pokrzywdzona zadzwoniła do swojego banku, gdzie uzyskała informację o wykonanych dwóch wypłatach oraz próbach kolejnych przelewów, które na szczęście zostały odrzucone. Po uzyskaniu tych informacji zablokowała dostęp do swojej bankowości internetowej, o oszustwie powiadomiła również policjantów.  

Przestępcy szukają swoich ofiar w popularnych serwisach sprzedażowych. Jeśli będziesz sprzedającym, skontaktują się z Tobą i poinformują o chęci zakupu towaru. Może też do Ciebie zadzwonić osoba, która poda się za konsultanta serwisu sprzedażowego lub pracownika banku oferując wsparcie techniczne i pomoc w przeprowadzeniu transakcji. W rozmowie oszuści nawiązują do przeprowadzonej sprzedaży i informują, na przykład o tym, że środki muszą trafić na bezpieczne konto lub niezbędna jest weryfikacja przed transakcją. W ramach weryfikacji będą chcieli wyłudzić kod BLIK i autoryzację operacji. W ten sposób wypłacają pieniądze z Twojego konta. Oszuści mogą również wysyłać link do fałszywej strony, za pomocą, której wyłudzają dane logowania do bankowości internetowej.
Pamiętaj! Sprzedając w sieci towary nigdy nie podawaj swoich danych do logowania i danych z karty płatniczej na stronie z otrzymanego linku. Nie podawaj także nieznajomym osobom kodu Blik i nie autoryzuj operacji, która nie była zlecona przez Ciebie. Uważnie czytaj komunikaty autoryzacyjne.

podkomisarz Dorota Krukowska – Bubiło

Powrót na górę strony