Znajomy na Messengerze poprosi Cię o pożyczkę? Uważaj, to może być próba oszustwa.
Oszuści włamując się na konta portali społecznościowych podszywają się pod znajomych i proszą o szybką pożyczkę poprzez udostępnienie kodu Blik. Tego typu wiadomość otrzymał 36-latek z powiatu zamojskiego. Przekonany, że pomaga koledze przesłał mu kod Blik i zatwierdził transakcję w aplikacji mobilnej swojego banku. Nie podejrzewał, że ma do czynienia z oszustem, który na potrzeby przestępczego procederu, przejął konto znajomego.
Oszuści włamują się na konta społecznościowe przypadkowych osób. Następnie podszywając się pod właściciela konta rozsyłają do jego znajomych wiadomość z prośbą o szybką pożyczkę poprzez udostępnienie kodu Blik. Preteksty wyłudzenia pieniędzy są różne – wykorzystany limit transakcji, czy brak pieniędzy na opłacenie rachunku, przesyłki lub zakupów.
Ofiatą takiego oszustwa padł 36-letni mieszkaniec powiatu zamojskiego. Za pośrednictwem komunikatora Messenger, rzekomo od znajomego, otrzymał wiadomość z prośbą o pożyczkę w celu opłacenia internetowych zakupów. W tamtym czasie nic nie wzbudziło podejrzeń 36-latka. Był przekonany, że wiadomość rzeczywiście pochodzi od jego kolegi. Wygenerował więc i przesłał kod Blik, a następnie zatwierdził kod w aplikacji mobilnej swojego banku. Po chwili otrzymał jednak kolejną prośbą o wysłanie kodu Blik wraz z informacją o odrzuconej płatności.
36-latek nie zdecydował się odpowiedzieć na drugą wiadomość. Postanowił zadzwonić do znajomego i wyjaśnić sytuację. Dopiero wtedy dowiedział się, że doszło do przełamania zabezpieczeń na jego komunikatorze i rozesłania w jego imieniu prośby o pożyczkę. Zaraz po tym pokrzywdzony skontaktował się ze swoim bankiem, jednak cofnięcie wykonanej przez niego transakcji nie było już możliwe. Stracił 700 złotych.
Dbajmy o bezpieczeństwo swoich oszczędności. W przypadku otrzymania za pośrednictwem komunikatora wiadomości zawierających prośbę o pożyczkę należy zachować czujność i nie działać pochopnie. Upewnijmy się, że za taką prośbą nie kryje się próba oszustwa. Kontakt osobisty lub telefoniczny ze znajomym pozwoli zweryfikować, czy rzeczywiście to on potrzebuje pomocy.
aspirant sztabowy Katarzyna Szewczuk