Aktualności

Nie podawaj kodu BLIK!

Data publikacji 01.02.2020

Przestępcy włamują się na konta portali społecznościowych, podszywają pod znajomych i proszą o podanie numeru BLIK. Ofiarą takiego procederu stał się jeden z mieszkańców Zamościa, który myśląc, że pomaga ciotce stracił 1000 złotych. Podobnie jak mieszkanka gminy Sitno, która przekonana, że pomaga koleżance w taki sam sposób również straciła 1000 złotych. Apelujemy o rozwagę przy przekazywaniu kodów do transakcji internetowych, nawet jeśli osoba podaje się za bliską znajomą, czy członka rodziny.

Mieszkaniec Zamościa w czwartek przyszedł do komendy i poinformował, że został oszukany. Wyjaśnił, że komunikatorem internetowym otrzymał wiadomość od swojej ciotki z prośbą o pożyczkę za pośrednictwem kodu Blik do transakcji internetowej. Nie podejrzewając, że to oszust, niezwłocznie pobrał kod Blik z aplikacji mobilnej swojego banku, a następnie za pośrednictwem komunikatora przekazał jej kod, który został zrealizowany na kwotę 1000 złotych. Po pewnym czasie zadzwonił syn kuzynki ostrzegając o włamaniu na jej konto portalu społecznościowego i rozsyłaniu do znajomych wiadomości z prośbą o pożyczkę. Jednak dla zamościanina było już za późno – transakcja została zrealizowana, a on stracił 1000 złotych.  

W ten sam dzień do komendy policji w Zamościu zgłosiła się również mieszkanka gm. Sitno i poinformowała, że straciła 1000 złotych. Oszust podszywając się pod jej koleżankę za pośrednictwem aplikacji komunikacyjnej poprosiła o pożyczkę. Pokrzywdzona przekazała znajomej kod Blik. Transakcja została zrealizowana, a po wszystkim okazało się, że to oszustwo.

Policjanci apelują o ostrożność. Pamiętajmy, że oszuści mając kod BLIK mogą bez problemu wypłacić naszą gotówkę. Wprawdzie właściciel konta musi potwierdzić transakcję, jednak przekonany, że pomaga krewnym lub znajomym w potrzebie - zrobi to bez namysłu. Dlatego też apelujemy o nie udostępnianie nikomu wygenerowanych kodów do transakcji internetowych. Jeśli znajomy lub krewny prosi nas o przekazanie takiego kodu, zawsze należy zweryfikować tożsamość tej osoby, wystarczy na przykład do niej zadzwonić. Zadbajmy również o bezpieczeństwo swoich kont społecznościowych, stosujmy dodatkowe uwierzytelnienie logowania do serwisów społecznościowych, nie zapominajmy również o wylogowaniu się ze swojego konta.

 

  • Infografika z dialogiem:
- Hej
-Cześć
-Podałabyś mi swój kod BLIK? Muszę pojechać po koleżankę nad morze i nie wzięłam ze sobą karty
Pod spodem biały trójkąt ostrzegawczy w wykrzyknikiem i napisem STOP na czerwonym tle. Pod spodem logo z napisem BLIK
  • Infografika z białym napisem na czerwonym tle: UWAGA! Oszuści przejmują konta Twoich znajomych na Facebooku. Bądź czujny kiedy ktoś prosi Cię o podanie kodu BLIK!
Poniżej czarne i różowe napisy na białym tle w punktach:
Punkt pierwszy: Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych. Z boku rysunek dłoni, która trzyma telefon komórkowy a na jego ekranie narysowana jest kłódka.
Punkt drugi: Zweryfikuj tożsamość znajomego - najlepiej zadzwoń. Z boku rysunek słuchawki.
Punkt trzeci: Sprawdź podsumowanie transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji. Z boku rysunek - komórka w dłoni i znak pozytywnego wyróżnienia.
Punkt czwarty: Chroń swój PIN do aplikacji bankowej. Z boku rysunek kłódki i nad nią cztery gwiazdki.
Pod spodem logo z napisem BLIK.
Powrót na górę strony